Vrijwilligersinghana.reismee.nl

Daar zijn we weer!!!

Lieve allemaal,

Nu toch even wat sneller dan andere keren weer een verhaaltje voor de site, want we hebben wederom niet stil gezeten afgelopen week.

Vorige week zaterdag zijn Linda, Renee en Judith terug gekeerd uit Tamale met een hele pick up vol aan spullen om iedereen blij te maken! Zo is er voor elke kind een klein emmertje gekocht met een spons en een stukje zeep om te douchen, Werden er dweilen gekocht voor de aunties om schoon te maken en nog een heleboel andere dingen (verassingen voor de kids) en eten voor de kids.

Helaas was het verblijf in tamale voor judith wat minder want nummer 3 had de malaria te pakken en heeft dit ook snel weer overwonnen na een kuurtje medicatie van 3 dagen! Dus vervolgens weer met volle moed er tegen aan!

Op zondag werden de spullen na de kerkdienst overhandigd aan de kinderen en de aunties en wat waren ze blij! Heel leuk om te zien hoe blij iemand gemaakt kan worden met zo iets kleins en erg fijn om dit te kunnen doen!

Zondag middag hebben we genoten van een echte ghanese voetbal wedstrijd tussen twee scholen. (de oudste jongens van het weeshuis deden mee). Voor aanvang van de wedstrijd moest eerst het veld schoon gemaakt worden van papieren zakjes en andere rotzooi en werd er nog even een groepsfoto gemaakt waar wij ook nog op moesten. Vervolgens begon de wedstrijd en hebben onze jongens gewonnen. Geweldig om te zien hoe fanatiek ze zijn. Als je op dit veld zou voetballen met nederlandse mensen dan zouden er veel blesures komen want echt egaal zijn de velden hier niet maar de jongens zijn het gewend en er raakte dan ook niemand geblesseerd. In de rust even lekker een drankje uitgedeeld aan de jongens en genoten van een geweldige voetbal middag.

Marloes was dit weekend alleen niet fit en kreeg ook alle klachten te pakken die duidde op malaria dus ook nummer 4 ging aan het kuurtje medicijnen en was na 2 dagen weer de oude!

Vervolgens zijn er afgelopen week heel veel dingen ondernomen. Zo is er een bijeenkomst geweest met de aunties om het belang van medicatie uit te leggen en dat het heel belangrijk is om na het starten van medicaties de kuur ook af te maken, wat nu niet gebeurd. Als er nu een kind zich na 2 giften beter voeld stoppen ze en bewaren de rest voor andere kinderen.Er wordt dan ook een map voor de aunties door ons gemaakt om de medicatie bij te gaan houden per kind!
Ook werden er weer wat ziekehuis bezoekjes met de kids afgelegd, werden de maten van de kleren van de jongens op genomen om voor iedereen een spijkerbroek te kopen en hadden we weer wat logees over de vloer met malaria (jaja het is echt het seizoen)

Daarnaast zijn Marloes, Judith en Linda weer richting ziekenhuis gegaan en zijn de papieren goed gekeurd. Deze week gaan zij dan ook een ochtend kennis maken (do ochtend) en een dag meelopen (vrijdag). Eentje op de kinder afdeling, eentje op de mannen afdeling en eentje op de vrouwen afdeling. Spannend!!!Daarnaast waren Judith, Linda en Marloes toch in het ziekenhuis en zeiden even gedag tegen een bekende bij de wondpoli/operatiekamer ook wel theatre genoemd, konden ze meteen aan de slag want er waren net 2 mannen uit de bush binnen gebracht die waren aangevallen met messen en zulke grote wonden hadden die gehecht moesten worden en de mannen in het theatre konden wel wat assistentie gebruiken. Wat was dat geweldig om te zien en te beleven en wat gaat dat anders dan in Nederland. Judith en Marloes hadden het af en toe even moeilijk want 1 elleboog lag dan ook tot aan het bot open maar Linda was aan het genieten en was dan ook een erg goede assistent voor de mannen!

Op woensdag avond stond er opeens een hele leuke verassing voor de deur want Anne en Stefan kwamen de groep vergezellen (vrienden van judith)! Wat een gezelligheid en als verassing hadden ze ook nog 2 koffers vol met spullen voor kids mee genomen. Fantastisch!!!!

Donderdag avond werden die spullen dan ook gelijk gebruikt en werden er heerlijk cakejes gebakken met glazuur en chocale met een aantal kids in het huis. Wat kunnen ze daar van genieten en wat genieten wij er weer van om die kids zo te zien genieten.

Daarnaast kregen een aantal jongens donderdag avond ook een voorlichting van anne en iemand van de agricultaral school over het onderhouden en planten van zaden (Anne werk in deze branche en heeft zaden mee gebracht). De jongen waren zo geinterseerd en stelde erg goede vragen dus worden binnekort de eigen voedsel planten bij het weeshuis geplant.

Afgelopen zaterdag zijn we met een bus vol met kids vertrokken naar tamale om te gaan zwemmen. Onderweg met de bus begaf deze het helaas en daar stonden we dan langs de weg. Maar geen nood. Binnen tien minuten was er al een taxi gestopt. Een busje waar we wel bij in zouden kunnen, maar helaas de groep bleek te groot. Nog even later en er stopte aan de andere kant een busje en die zou er in 10 minuten zijn! Wij blij maar in ghana kunnen 10 minuten soms best lang duren :D. Niets bleek minder waar. 10 minuten later zaten we met de hele groep in een busje en werden we netjes naar Tamale gereden. Zo gaat dat hier en wat zijn ze dan allemaal vriendelijk!

We hebben een nachtje geslapen in Tamale met de kinderen in het huis van de vriendin van Abraham en vervolgens zijn we zondag met de kinderen naar het zwembad gegaan. Hoe geweldig is het om die kinderen daar zo van te zien genieten. Sommigen waren nog nooit buiten Damongo geweest en de kinderen hadden echt energie voor tien en waren niet uit het zwembad weg te krijgen voor een koekje of een drankje!!! De hele ochtend hebben we van de kinderen genoten en inmiddels zijn ook de ouders van Renee bij de groep gevoegd want die waren zaterdag aangekomen in tamale! Heerlijk om dan weer die bekende gezichten te zien en de verhalen te delen.

Tegen de avond per bus weer vertrokken naar Damongo met de hele groep behalve Teunie en Marloes die nog even een dagje mee pakken in Tamale om de laatste dingen die nodig zijn te regelen!

Hele belevenissen dus weer afgelopen weken maar alleen maar genieten!

Er staan nog heel veel plannen op het programma maar die horen jullie later!

Liefs vanuit ghana van ons

Gea Klercq

O meiden wat doen jullie het daar allemaal goed.
En zuster Linda was het een lekkere elleboog.
Heel heel veel succes daar en doe ze de groeten van mij! Liefs Gea(alias moeder ge)

Marjan Bos

Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen, ik kijk er echt naar uit en fantastisch dat jullie zoveel kunnen doen en regelen voor die kindertjes en voor Linda en Judith echte projecten in het ziekenhuis.
groetjes en heel veel succes
Marjan

marlou

Hee toppers....
Geniet van jullie heerlijke bezoek. Jullie doen het goed!!!
Liefs dolf marlou en een dikke knuffel van moos!!!

Thijs

Goed bezig!

Yvonne de Vries

Toppers!! Wat hebben jullie al veel voor de kinderen/weeshuis kunnen doen! Zet 'm op dames en vooral: GENIET! Liefs

Liane Borst

Nou Nou Meiden wat een organisatie!!! Knap hoor wat jullie allemaal voor elkaar krijgen.... Heerlijk blije kindertjes. Ga zo door!!! Wij zijn hier helemaal in de ban van Sinterklaas Jawel hij is weer aangekomen..
Groetjes Rob,Liane,Maud en sjeel

ellen

Nu jullie door de pokken en de malaria heen zijn hebben jullie wel bewezen dat je je goed staande houd in Ghana.. Doe de 2 hhwaardse bleek scheten de groeten uit Akersloot...

manon

Tjeeehh de verhalen blijven leuk om te lezen meiden:D super!!!!!!!!
ik wil jullie natuurlijk wel even op de hoogte houden. ik krijg zaterdag de sleutel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
succes meiden...
xxx manon

Monique Walta

Hé lieve meiden,

Wat zijn jullie goed bezig, echt fantastisch!! ik krijg elke keer tranen in mijn ogen als ik de spannende en zo enthousiaste verhalen van jullie lees, super!! door deze mooie verhalen lijkt het net of ik er ook een beetje bij ben, want ik blijf jaloers hoor.....
Heel veel dikke zoenen van deze inmiddels 9 weken zwangere meid!!!!!!xxxxxxx

Ruda en Jocelyn

Hoi lieverdjes,

wat super leuk die visites die langs komen,
als we dit zo lezen zouden we ook af en toe wel even van die sfeer willen genieten.
Jullie doen het super!!

lieve groetjes Ruda en Jocelyn

marieke

goed bezig meiden
leuk om te lezen hoe jullie het allemaal aanpakken
succes nog verders
groetjes marieke bekker

Vettien en Jan Hendriksen

Hallo meiden,even een reactie van de tante van Marloes en Teunie.Wat beleven jullie spannende dingen in het verre Ghana.We vinden het leuk dat we jullie via de mail kunnen volgen.Ga zo door,met jullie goede werk,wat is het fijn om bleide gezichten te zien als je de mensen daar een kleinigheid mag geven.Groeten uit Berkum Oom Jan en Tante Vettien.

Karin Borst

Indrukwekkend allemaal. Wat maken jullie veel mee en wat pakken jullie veel aan. Top! Groetjes aan Ingrid.

Ada Tineke Paulien+????

he lekker ding hoe gaat het in het warme afrika,mis je ons al.
Je blijft wel van die heerlijke mannen af.Geen gedonder op de vlonder.
Je moet paulien eens kunnen zien(dik geworden een toeter ze kan niet meer aan het bed staan).
We denken aan je en zijn blij als je weer gezellig hier rond fladdert. Zullen we vast afspreken voor een borrel???

dikke knuf en zoenen ons
WE denken dat het een jongetje wordt (staat heel erg naar voren.

René Tibbertsma

Ondanks de prachtige verhalen maak ik mij wel een beetje ongerust over de ( schijnbare ) zorgeloosheid wanneer jullie het hebben over de malariabesmettingen. Misschien willen jullie het thuisfront niet ongerust maken maar het is toch echt iets anders dan een griepje. Naast de zorg voor alle kinderen hoop ik dat jullie ook jullie eigen gezondheid goed bewaken want alleen dan kunnen de kinderen ten volle genieten van jullie tomeloze inzet.

Mart, Monique en annie

Hey meiden,

Wat een mooie en leuke verhalen weer
Ga zo door succes nog daar.

Dikke kus Mart, Monique en Annie

roy bossen

was het leuk dat je ouders er waren je heb het erg naar je zin had ik gelezen . jullie doen goed werk doe de linda ook de groeten . en ik hoop je weer snel te zien xxx je neef

Nienke

Ansjuma meiden,
Veel succes met afscheid nemen komende week :( En veel plezier met reizen! Geniet ervan. Awooo!!
Groetjes uit Accra, Nienke