Vrijwilligersinghana.reismee.nl

Inhaalslag!!

Lieve allemaal!!

Clement de man van Femke die hier in het dorp het internet cafe heeft was een paar dagen 'out of town' en zo gebeurde dat we 2 weken niet op het net konden..!! Duurde lang voor ons gevoel maar hier zijn we weer!! Bij deze het verhaal van vrijdag 23 sept wat wel op papier gezet was:

Dinsdag 20 sept vertrokken om inkopen te doen in Tamale, met op het boodschappenlijstje: schoolschriften, bonen, rijst, olie en suiker etc. Abraham wist een 'nice truck' te regelen waarmee we mee konden rijden. Een 4 wheeldrive-pick-up rijdt toch iets comfortabeler dan een busje over de onverharde weg.

Voordat we goed en wel gesetteld waren in het guesthouse in Tamale was de dag al bijna voorbij, zijn we uiteten geweest en besloten de volgende morgen met boodschappen te starten. Abraham kon een auto lenen van een vriendin wat heel fijn was. De hele dag kris kras door de stad, schoolschriften, voeding etc geregeld. En ook meteen foto's laten maken voor het verlengen van ons visum, wat we halverwege ons verblijf moeten doen. Uiteraard had onze best voorbereide zuster Marloes deze meegebracht. En zo gingen Renee en Linda met een verhit en make-up-loos gezicht op de pasfoto: werkelijk plaatjes geworden ;) !!

Donderdag 22 sept met de bus terug naar Damongo nadat we de laatste verse producten: groenten,fruit etc hadden ingeslagen. Wat een rit!! We zullen nooit meer klagen over het openbaar vervoer in Holland! Tegelijkertijd is het indrukwekkend en lachwekkend als je met 35 man in een busje zit waar alle spullen bovenop gepakt liggen en nog 3 man boven op dak meerijd. De Damongo-road was door de forse regenval nog slechter geworden waardoor we ong 4,5uur in een achtbaan hebben gezeten. Rond 19.00 werden we voor het huis afgezet en was het leuk om te merken dat het lekker voelt om 'thuis' te komen!

De eerste paar honderd euro zijn dus goed besteed! Het voelt vereerd om hier te mogen zijn en dit fantastische bedrag te kunnen besteden aan zo'n concreet goed doel!

Inmiddels ook de eerste ziekenhuis opname van 1 van de kinderen achter de rug. Bij terugkomst van de markt zaterdag lag 1 van de jongens huilend van de hoofd- en buikpijn op zijn bed. Hij voelde heet aan en had een pols van +/- 140 /min. We besloten Femke te bellen en zij gaf aan dat we hem moesten voorbereiden om naar het ziekenhuis te gaan. Abraham op de hoogte, een extra pyama mee en in de taxi op naar het West Gonja Hospital. Daar aangekomen werd hij onderzocht door een arts die concludeerde dat hij bij 38,8'C een vergrote milt had wat op een infectie wees wat hoogstwaarschijnlijk door malaria werd veroorzaakt. Waarvoor hij opgenomen werd. 2 dagen later was onze 'eerste patient' hersteld en kwam hij maandag bij aankomst bij het weeshuis weer lachend op ons afrennen!!

Verder hebben we 'Fruity Friday' geintroduceerd!! Om de wekelijkse vitamine pil aan te vullen met wat extra's geven we de kinderen op vrijdag allemaal 2 stukjes fruit. Het werd enthousiast ontvangen en is vanaf die dag 'Fruity Friday' een feit!

Vrijdagavond 23 sept het eerste slaapfeestje gehouden. 4 van de meiden van ong 7 a 8 jaar kwamen bij ons op de kamer in het stapelbed slapen! Enig! 's Avonds pannenkoeken eten daarna kwartetten en ezelen met z'n allen aan tafel. Glaasje cola daarna douchen een verhaaltje en te bed! Halverwege de nacht maakte ze ons wakker: 'Sister! I have to pee!' Daarna tot half 7 uitgeslapen, prima score!!

Dikke kus van ons!!

Monique Walta

Wat een goede actie, zusters!! en wat lief dat logeerpartijtje!! Jullie zijn goed bezig.
Ga nu zelf een maand op vakantie, dus misschien mail ik jullie vanaf Rome of Venetië, of Berlijn, Praag en misschien Wenen, en anders 1 november weer,

dikke kus van mij

ellen

Wat een goed plan zeg om de kindertjes wat extra aandacht te geven door een logeerpartij... en allemaal lekkere dingen...

manon

wauw meiden wat super om te horen en zo maken jullie al heel wat mee..
Lin je zat toch wel voorin he:P dat moet in nederland altijd al en 4,5 uur in een achtbaan lijkt me niet zo lekker als je wagenziek bent!!
meiden ik wacht op jullie volgende verhalen:D

Melinda

Meiden, jullie zijn goed bezig zo te horen! Volgens mij genieten jullie op en top daar, van wat jullie allemaal voor die kids doen!
x

Antje

Fruity Friday, ik heb er nu al zin in.... mogen wij dan ook een stukkie fruit, nog een maandje en dan zitten we al bij jullie aan, met een koud pilsje hahahah

xxx ziet er allemaal goed uit meiden.

Patty

Wat zijn jullie goed bezig meiden!!! Wow!! Prachtige verhalen, julli doen er ECHT toe daar, dat moet een goed gevoel geven! Xx hier alles top, sophie wordt al zenuwachtig voor haar verjaardag, jij ook renee??!! :)