Vrijwilligersinghana.reismee.nl

En weer meer dan een week voorbij!

Hallo vrienden en familie!!

En zo is er weer meer dan een week voorbij. De tijd gaat echt zo snel!
Vorig weekend hebben we om de tafel gezeten om plannen te maken. We hadden een lijst gemaakt met voorstellen en vragen.

De volgende plannen staan:

- We gaan met de oudere kinderen een uitstapje maken naar de kintempo watervallen.
- Met de kleinere kinderen gaan we een dag en nacht naar Tamale om daar naar het zwembad te gaan. (met name voor de kleinere is dit leuk omdat zij nog nooit 'op reis' zijn geweest.)
- Het weeshuis heeft een busje (+/- 25 zitplaatsen). Deze is stuk en wij zullen de reparatie financieren zodat de bus weer dienst kan doen, zowel voor de uitstapjes als de dagelijkse dingen als boodschappen.
- Het weeshuis heeft een likje verf nodig. Hier zullen we zowel het materiaal aanschaffen en zelf aan de slag gaan met de kwasten.
- Een aantal feestjes zijn gepland. Zondag 16 oktober is Renee haar verjaardag partij. Zaterdag 5 november hebben we een party evening en zaterdag 26 november alweer het afscheidsfeest! :( We gaan muziek maken, dansen, bbqen (1 van de meiden kan zelfs daarvoor een geit slachten!?)
- We zullen voor alle kinderen de zorgverzekering vernieuwen zodat ze allemaal gratis toegang hebben tot zorg en medicijnen. Niet iedereen is op het moment verzekerd namelijk.
- Nieuwe school uniformen zijn besteld. Deze zullen wij gaan betalen.

Kortom volop goede doelen voor ons fantastische te besteden bedrag! We worden regelmatig bedankt voor het feit dat we er zijn en uiteraard voor de financiele hulp, waardoor dingen als bovenstaand worden gerealiseerd. Via deze weg willen we deze bedankjes doorgeven aan jullie, aan iedereen die ons op wat voor manier dan ook heeft ondersteund of gesponsord. Bedankt namens iedereen hier!!

Verder weten we steeds beter onze weg te vinden in het dorp! We weten waar we frisdrank kunnen halen voor de logees. Waar het toiletpapier het goedkoopste is en waar de dichtsbijzijnde kroeg is voor een borrel! (in het weekend)

Vorige week maandag zijn we vertokken per taxi naar Mole national partk. Voorbereid met bananen, sinaasappels en water op weg, want je weet nooit hoelang de reis zou gaan duren. Bleken we er al naar drie kwartier te zijn :D Zo dichtbij is het dus!

De maandag hebben we heerlijk rustig aangedaan. Ons geinstalleerd in het hotel en we hebben heerlijk een 'verfrissende' duik genomen in het zwembad. Konden mooi alle vuiltjes van de afgelopen weken een beetje los weken. Vanaf het zwembad hadden we een super mooi uitzicht over het natuurgebied en de drinkplaats van de dieren, alleen wilde de dieren zich nog niet echt laten zien op wat zwijnen en antilopes na.

Dinsdag ochtend zijn we vroeg uit de veren gegaan voor ons safari avontuur per jeep die om 7u van start zou gaan. We gingen niet in de jeep, maar nee hoor we gingen boven op het dak!! Nog maar net hobbelend en wel vertrokken samen met de gids en de eerste apen werden al gespot. Grappig om te zien dat ze gewoon rond lopen in het dorpje en boven op de huizen zitten.

Na een uur rond te hebben gereden en een hoop kleine dieren te hebben gezien en verscheidene keren geterroriseerd te zijn door stekende vliegen gingen we samen met de gids op onderzoek uit naar het grote wild, namelijk de olifanten. Hup van de jeep af, uitgerust met laarzen/dichte schoenen en een gids gewapend met pistool de jungle in! Afwachtend wat ons zou gaan brengen. Na 10 minuten banjeren door de modder stond daar zo maar aan de andere kant van het riviertje een groep olifanten. Geweldig! Maar dat was voor de gids niet genoeg. Nee we moesten dichterbij komen. Alle pogingen gedaan om het riviertje over te komen, maar het mocht niet baten. Dus toch maar weer terug naar de jeep om ze via het hotel wellicht te bereiken. Plankgas vooruit en vanuit het hotel naar beneden richting het water, waar de olifanten zich aan het baden waren. Super gaaf om te zien en zo dichtbij. Even later bleek de rest van de groep het riviertje te zijn overgestoken en stonden op de plaats waar wij een kwartier eerdere pogingen deden over te steken. Best lachwekkend.

De rest van de dinsdag heerlijk de genoten van het zwembad en contacten gelegd met andere reizigers, waarop we 's avonds een super gezellige avond hebben gehad onder het genot van een drankje!

Omdat de gids ons vertelde dat we alle dieren hadden gezien die dinsdag, besloten we niet nog een safari te gaan doen op woensdag en lekker rustig aan te doen. Nog half slapend op naar het ontbijt. Marloes liep wat vooruit. Zegt Renee opeens: 'moet je kijken!'. Waarop Linda zoiets had: 'jaja die zwijnen hebben we nu wel gezien.' Maar dat was het niet. Nee daar stonden ze dan in onze tuin: 2 olifanten!!! Zo dichtbij. Wat een enorme beesten! Snel weer naar binnen. Camera's pakken en onze belevenissen vastleggen.

Verder de ochtend nog een frisse duik genomen om rond de middag weer richting Damongo te vertrekken. Ons 'weekendje' weg zat er weer op.

Zoals iedere week ook gisteren in de kerkbanken geschoven. Bij de kinderen is dat de dining room (=eetzaal) wat hier overigens heel normaal is. We zijn elke week (soms 2 x)) naar de kerk geweest maar hebben nog nooit in een 'echte' kerk gezeten. Klaslokalen, eetzalen en zelfs onder de bomen. De toewijding, het enthousiasme en het woord van God blijft hetzelfde. Super om te zien hoe 1 van de oudste kinderen (ong 16 jaar) de hele dienst leidt (van 9-12) er is een kind van drumt en iedereen danst en zingt. Wij klappen en swingen lekker mee!

In de middag hebben we gisteren met de oudere kinderen die naar het huis kwamen een spelletje gedaan namelijk: spijkerpoepen. Wat lachen zeg en wat zijn ze fanatiek!

Judith hebben we gisteren middag over de telefoon gesproken. Ze is goed aangekomen, een heel raar idee dat ze al aan de andere kant van ghana zit. We hebben haar gezegd elkaar in Damongo te zien maar wat Judith niet weet is dat Renee en Linda vanmorgen richting Tamale zijn vertrokken al verassing om Judith daar op te halen!!! wat zal die verrast zijn:D!

Patty

O!! Wat zal Judith opkijken!! Superleuk!! En wow, meiden ,wat hebben jullie veel gedaan alweer, en wat een prachtige bestemmingen voor al het sponsorgeld wat jullie bij elkaar gehaald hebben!! Chapeau!! Echt knap hoor , hoe jullie je inzetten! Het klinkt allemaal enorm voldoenend , en toch ook nog af en toe tijd voor wat bijzondere tripjes, helemaal goed!

Hier gaat alles goed, het huis begint leeg te raken, we zijn druk bezig met inpakken en deze week zijn de laatste schooldagen op de St. Josephschool voor Luuk en Sophie. Zondag natuurlijk ook bij ons feest, dus onze kleine meid is al zenuwachtig!! :) Wordt ze alweer 5!

Geniet lekker meiden, jullie zijn toppers!! En Renee, alvast een hele gezellige dag zondag, wij zullen aan je denken en een borrel op je nemen, ons kadootje komt in december !!

Dikke kus, Rick, Patty, Luuk en Sophie x

Ingrid

Wat een mooi,ontroerend,lachwekkend verhaal. TOP!!!!!!
Ingrid

Esther

Haai meiden,

Oh wat fijn om te horen dart Juudje goed is aangekomen, wij hadden nog niets gehoord en wat ontzettend lief dat jullie Juud komen ophalen. Wat zal dat fijn voor haar zijn zeg!!! Geef er een hele dikke knuffel van ons. Super die dingen die jullie doen met het geld, echt helemaal te gek.

Liefs Esther

Mary

Ik hoop maar dat in de tussentijd Juud niet stiekem op deze site kijkt, anders heb je het mooi verklapt! Ouwe olifantenspotter!

ps.. je sjaal is in goede handen, hij bungelt regelmatig om mijn nek..
pps.. vanavond GA..zal aan je denken!

Thijs

Heel tof!

Antje

Wat onwijs leuk dat jullie haar ophalen... helemaal goed! maar moeten we dat feessie niet een paar dagen later houden??? als wij er zijn, want steef en ik hebben natuurlijk ook wel zin in een feessie :):):) maar goed, wij bouwen dan wel ons eigen feessie in Burkina Faso.

Hee maar jullie projecten klinken ook helemaal goed, goede investeringen doen jullie en zo weten we dat jullie de centjes goed besteden.

XXXX en tot snel.

Annemiek

Hee meiden!
Wat te gek dat jullie Juud op gaan halen!!!
Echt leuk!
Geef haar een dikke zoen! En geniet samen!
x Annemiek

Pim

Hee meiden wat een leuk gaaf verhaal. Wat zijn het toch leuke huisdiertjes hè die olifanten. Maar waren het indiaanse met kloine oortjes of Afrikaanse met groôte oren? Hahahaha. Jullie zijn goed bezig dames. Geniet ervan. Dikke kus pim

Marlène

Hi "Ghanederlanders".

Wat leuk om dit lezen. Het lijkt wel of jullie om het hoekie van de deur zitten, behalve die olifanten dan.
Succes met alles, komt wel goed, zo te lezen.

Groeten Marlène van Diepen

Shelly

Heey meiden, goede verhalen hebben jullie en leuk geschreven ook! Die olifanten pakken ze jullie niet meer af! dikke kus en genietze!!

Sampie!!!

Fantastisch om het allemaal weer te lezen wat jullie mee maken! Zo gaaf! En wat verrichten jullie een goede zaken zeg.

Heel veel plezier weer! Renee aanstaande zondag drinken Ronald en ik een borrel op jou!

Veel plezier.

Liefs Sanne en Ronald

juud

nou ik was zeker verrast en wat is het heerlijk om lekker met ze te snollen!!!
tot snel weer

liefs juud

evelien van der Houwen

Meiden,
Wat een leuke blog!
Te gek

Pas goed op Judith en geniet van alles!!

Ruda

hoi lieverdjes ,
wat weer een mooi verhaal wat lekker dat we zo van alles op de hoogte blijven.
Jocelyn is gisteren op werkweek gegaan op de fiets naar Amsterdam die zal er ook wel lekker van genieten.
Tot gauw en lieve groetjes ! Ruda

Kloos

Chickiesssss!

Goed beziggggg! :)
Waar blijven de foto's??? Ben wel benieuwd!

xxxx

Kaars

Wat leuk om zo te kunnen lezen wat jullie daar allemaal meemaken! Mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben, er is alweer ruim een maand voorbij, wat gaat de tijd hard!

Geniet nog van jullie tijd daar!

XXX

p.s. We zullen a.s. weekend tijdens ons Dames 4-uitje een verjaardagsborrel op je drinken Renée!

petra

WAt is dit leuk om te lezen meiden.
Jullie kunnen goede en leuke,nutige dingen doen met het geld. Wat een belevenis om die dieren zo van dicht bij te zien. Renee van harte gefeliciteerd met je verjaardag,Veel plezier op je feestje.
Wij nemen hier een borrel op je.
Geniet van die fijne tijd daar.

Petra Paul Sanne Paul jr.

Sophie de Lugt

Wat heerlijk dat ik nu nachtdienst heb, heb ik op me gemak al jullie verhalen en foto's kunnen bekijken :)
Meiden in 1 woord SUPER! Ben toch wel een beetje heel erg jaloers ;)
Meiden heeeel veel plezierrr!!
Dikke kusss voor jullie allen

John en Renza

Hoi Renee en de rest!
De kalender geeft aan dat je morgen jarig bent Renee en normaal gesproken zouden wij dan even bij jou langs kunnen komen om dit te vieren, maar in dit geval wordt dat erg lastig. Van hier uit de Noord van harte gefeliciteerd en hopelijk wordt het ook daar een groot feest!
Met z'n allen heel veel succes met al jullie plannen en tot gauw maar weer.
Groet, John en Renza

Ralf, Heleen , Jason en Loek

Lieve Renee,

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria. In de glo-ri-a in de glo-ri-a. Hieperrrrdepieppp.. Hoeraa!!

Gefeliciteerd!!!! Maak er een gezellige dag van. Je viert je verjaardag toch ook maar 1 keer in Ghana.
Dikke kus van ons xxxx

Mariska Bossen

Renee, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een leuke dag van en we hopen gauw wat van je te horen!

Dikke kus Cees, Maris, Roy, Robin en Kick.
Ook de groetjes van Laus, Irma, Linsey en Wendy ;)

Sophie

lieve Renee,
heb je een leuke verjaardag gehad gisteren? Wij hadden geen tijd om te mailen want ik zat ook de hele dag aan de taartjes natuurlijk! Ik kreeg een karaoke set en ben de hele tijd aan het zingen, kom je een keer meedoen? Je mama kwam nog langs en dat vond ik heel lief!
Dikke kus Sophie x

manon

Wat een super verhaal meiden wat hebben jullie al veel gedaan zeg! Zoveel dingen waar die mensen blij van worden en jullie je doel bereiken.
Renee heb je een leuke verjaardag gehad? Nou ik heb een borreltje op je gedronken hoor en niet 1:S haha....

Kloos

Reneeeetje!

Ik weet dat je al een sms hebt gehad van Lou namens ons allemaal maar hier nog even persoonlijk: Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ghana is wel een bijzondere plaats om je verjaardag te vieren! Ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad. Ik heb in ieder geval een aantal rode wodka/red bull's op je verjaardag gedronken! ;)

X Kloos

ellen

Heerlijk om ons weer zo te laten mee genieten van jullie belevenissen. Nou Reneé wij hebben heerlijk geborreld op jou verjaardag, Het was heel gezellig in de noord en dan als klap op de vuurpijl ook jou nog aan de telefoon...
een verjaardag om niet snel te vergeten.. Liefs uit Akersloot..

Marion

Ben net terug van een maandje vakantie en lees nu pas jullie prachtige verhalen. Wat zijn jullie lekker bezig. En wat gaat het snel allemaal. Renée nog gefeliciteerd. Dat zal toch een heel bijzondere verjaardag geweest zijn. Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig naar jullie kerkverhalen. Die hoor ik nog wel eens. Ik wens jullie alle goeds in het bijzondere Ghana.
Groetjes, Marion Bl.

Melinda

Helemaal dit verhaal over het hoofd gezien, omdat ik op vakantie was die week, Maar nu ook nog steeds een super verhaal! En wat een te gekke dingen zijn jullie met het geld van plan.
x