Vrijwilligersinghana.reismee.nl

Hygiene week!

Lieve allemaal,

Na lange tijd hier weer een bericht vanuit het verre Ghana.
2 weken geleden is dan ook onze laatste persoon gearriveerd in Damongo, namelijk Teunie. Gelijk werden er plannen gemaakt en zo kwam het idee voor een hygiene week. Dit was een goede, leuke en productieve week.

De kinderen werden onderverdeeld in groepen. Zo hadden we de kleuters, de middemoot, de oudere jongens en de oudere meiden. Deze groepen krezen van ons op verschillende manier les/voorlichting over hygiene. Naast de kinderen wilde we ook de aunties( die voor de kinderen zorgen) bereiken dus ook daar werd een voorlichting/bijeenkomst voor gepland.

Op dinsdag ochtend hebben Teunie en Marloes een les gegeven aan de midde moot op de redemption academy (school bij het weeshuis). Na de les kreeg iedereen een tandenborstel en een tandpasta en hier waren de kinderen zo blij mee. De leraren waren ook erg enthousiast over de les. Wat een goed en voldaan gevoel geeft dat dan. In de middag kwamen we dan ook bij het weeshuis aan en alles kids lieten vol trots hun gepoetste tanden aan ons zien. De les was dus goed ontvangen.

De rest van de week kwamen de oudere jongens en meiden in kleine groepjes na het avondeten bij ons thuis langs. Linda, Renee en Judith gaven dan de hygiene les onder het genot van een drankje en een koekje. Na de les werd er nog een spelletje wie ben ik gespeeld met als thema dingen die met hygiene te maken hebben. Een en al gezelligheid en ook deze lessen werden wederom goed ontvangen door de kinderen.
Naast dat de oudere meiden les kregen in hygiene werd er ook gelijk een stukje seksuele voorlichting gegeven, aangezien de meiden dit wel nodig hebben maar er nog niet veel aandacht aan was besteed. Dit werd op een leuke manier gegeven door Linda, Renee en Judith en natuurlijk was het ook af en toe lachen, gieren en brullen met de meiden.

Op donderdag ochtend gaven Linda, Renee en Judith les over hygiene aan de aunties, wat er op prijs werd gesteld. Er was veel interactie en zo kwamen we ook te weten dat de aunties veel dingen nodig hebben bij het weeshuis wat er nu niet is. Te denken valt aan het repareren van de waterpomp zodat wc's weer doorgespoeld worden en tot die tijd zouden ze graag containers willen met water zodat de wc's met emmers doorgespoeld kunnen worden. Dit is iets waar wij hen dan ook mee gaan helpen. Sinds de bijeenkomst zijn de aunties dan ook erg enthousiast naar ons toe en voelen zih gehoord.

Op vrijdag ochtend gaven Teunie en Marloes les aan de kleuter doormiddelvan een spelletje met plaatste over hygiene. Dit werd gegeven in groepjes van 5 kleuter maar wat liep dit chaotisch. Halverwege dan ook maar de plannen omgegooid en de les klassikaal geeindigd, waarna ook toen weer elke kind een tandenborstel kreeg. De tandpasta werd overhandigd aan de aunties om de kleintjes te helpen met poetsen. De aunties waren zo enthousiast en waren gelijk aan de slag gegaan. Toen wij in middag bij het weeshuis kwamen moesten dan ook alle kleintjes even de tanden showen. Echt geweldig!

We kijken terug op een hele leuke en productieve hygiene week en hebben dit met veel plezier gedaan.

Liefs ons

marlou

Meiden wat een geweldig bericht. ik had er wel bij willen zijn... zeker de sexsuele voorlichting. lachen hoor. en knap dat jullie het zo zorgvuldig neerzetten allemaal. ga zo door... wij zijn trots op jullie.
hele dikke kus
dolf marlou en moos

Ingrid

Dus de wc's zijn schoon als wij komen?????

Marga

Goed bezig daar dames!!!!!!!!!!!!
Groetjes Marga (slaz b3)

Moeder Ge

Wat zijn jullie daar geweldig bezig,leuk hoor!!!
Wij wensen jullie nog heel veel van deze hygiene lessen en voorlichting.
heel veel liefs Gea