Vrijwilligersinghana.reismee.nl

Nog even een update!!!!

Hallo iedereen,

Hier nog even een update vanuit het verre Ghana.

Vorige week donderdag 17 november zijn we met de hele groep inclusief de paps en mams van Renee, Ingrid en Dirk richting het west conja hospital gegaan. Daar hadden een ontmoeting met de matron (hoofdzuster) en kregen we een rondleiding. Halverwege de rondleiding hebben we Ingrid achter gelaten bij het theatre (ok complex), die daar een hernia operatie en teen amputatie mocht bijwonen.

De volgende dag zijn Linda en Marloes voor 1 dag weer zuster geweest in plaats van sister :D in het ziekenhuis. Helaas moest onze zuster Judith afhaken vanwege een keelontsteking. Marloes liep voor een dag mee op de kinder afdeling en Linda op de vrouwen afdeling in combinatie met de spoed eisende hulp. Heel apart hoe de werkzaamheden verlopen hier. Zo hoefde we geen mensen te wassen in de ochtend (dit doet de familie) maar begin je de ochtend met het schrobben van de afdeling. Ook medicatie delen gaat op zo een andere manier dat het ons dan ook niet verbaasd dat daarin veel fouten gemaakt worden hier.

Op vrijdag avond die week hadden we een grils night. Lekker tutten met de meiden. Oorbellen in, make up op, sjaaltje om het hoofd. De meiden zagen er fantastisch uit waarna we gezellig de avond hebben doorgebracht rond het kampvuur. We maakte muziek, gingen dansen, zongen liedjes. Het was een gezellige boel.

Op zaterdag was er een viering van het 40 jarig bestaan van Dass (damongo secundary school). Wij hadden kaarten voor het feest en namen ook gezellig de oudste kinderen van het weeshuis mee. Het middag programma bestond uit een talenten show. Zo zagen we verschillende groepen optreden met dans, zang, rap of acrobatiek. Heel leuk om te zien, maar wat was het druk. De kosten van het kaartje waren omgerekend 1 euro, maar er waren veel mensen die naar binnen wilde zonder te betalen. Hier kregen we dan ook te maken met een cultuur shock want de dringende massa werd in bedwang gehouden doormiddel van riemslagen. Echt ongelooflijk. Maar we lieten de pret niet drukken en hebben genoten met de kinderen van alle talenten.

In de avond zijn Renee, Judith, Linda en Marloes samen met de 2 Nederlandse medische studenten Nienke en Sitsi nog naar het feest geweest. Wat een ervaring, om aandacht was namelijk niet te klagen.

Afgelopen woensdag vertrokken Linda, Judith, Renee en Marloes naar het ziekenhuis met een goed doel. Namelijk het doneren van bloed. Helaas heeft alleen Judith een halve liter kunnen achter laten omdat het HB van de rest beneden de 12 was en bloedgeven hier dan niet is toegestaan. Dit heeft met het klimaat te maken en daarnaast wordt hier het hb ook in andere waarden gemeten dan in Nederland.

Afgelopen vrijdag hadden we boys night. Wederom weer met zijn allen rond het kampvuur. Er werden door de jongens mooie verhalen vertelt, moppen getapt en er werd gezongen en gedansd. Ook leerde de jongens ons nieuwe liedjes. Wat was het gezellig en wat hebben we genoten.

Verder kwamen ook de afgelopen week de standaard dingen voorbij, namelijk:
- Voetbal kijken.
- Fruity friday.
- Ziekenhuis bezoekjes.

En we zijn vooral bezig geweest met het zetten van de puntjes op de i vanwege het naderende afscheid. Zo werden de volgende dingen nog gedaan:
- Persoonlijk muurschildering in de dining room.
- Stof voor het maken van de kerstkleding werd naar de tailor gebracht.
- Voor elk kind en voor elke tante werd een persoonlijke kaart geschreven met een foto van ons.
- De voorbereidingen werden getroffen voor ons afscheids/feest weekend.
- Er werden bomen geplant door ons samen met de kids. Deze bomen staan als teken van leven en de kids gaan er zorg voor dragen als wij weg zijn.

We hebben een drukke week achter de rug maar wat geeft dat een voldaan gevoel.

Liefs Marloes, Teunie, Renee, Judith en Linda

Elga

Wat zijn jullie goed bezig meiden! En wat gaat die tijd hard! Tot snel! Xx Geat

Annemiek

Hee meiden!
Wat zijn jullie toch top meiden!
Geniet nog even de laatste weken!
X Annemiek

paul en git

Hoi Renee,wat doen jullie goed werk daar!!!!!!!!!!!!Wat zullen ze jullie missen,als je staks weg bent.Geniet er nog maar even van,tot weerziens.
groetjes paul & git

Gerard en Ellen

wat zullen de bomen het goed doen en de kinderen voor altijd doen herinneren aan wat jullie daar gedaan hebben TOP....